استاد جواد مروي / 21 آبان 1398


اشکال اوّل: عدم استحقاق عقاب را استصحاب مي کنيم. اگر استصحاب مثل خبر خاص يک ظن خاص باشد مثبتات و لوازمش حجت خواهد بود. ولي اگر استصحاب اصلي عملي و تعبدي باشد مستصحب يا بايد حکم شرعي باشد يا موضوعي که اثر شرعي دارد. استصحاب عدم استحقاق عقاب جاري نيست زيرا استحقاق يا عدم استحقاق عقاب اثري عقلي است. عقل موازنه مي کند و حکم مي کنم اگر تکليف بود و انجام نشد مستحق عقاب و اگر تکليفي در بين نبود استحقاق عقاب نيز به وجود نخواهد آمد.


اشکال دوّم: مرحوم نائيني در صفحه 190 جزء دوم اجود التقريرات مي فرمايد استصحاب برائت در حال صغر در حقيقت استصحاب عدم فعليت تکليف قبل از بلوغ است. به اين بيان که صبي قبل از بلوغ تکليفي نداشته است و بعد از بلوغ شک پيدا مي کند که تکليف دارد يا ندارد و استصحاب عدم فعليت تکليف را جاري مي کند. مرحوم نائيني مي فرمايد اين استصحاب جاري نيست به اين دليل که بقاء موضوع لازمه استصحاب است. قبل از تکليف وضعيت صبي چنين است که قابليت تعلق تکليف را ندارد. زيرا به حکم عقل مورد قابليت تعلق تکليف را ندارد. لذا عدم فعليت تکليف در صبي لاحرجيتي عقلي است. به مجرد اين که اين صبي بالغ شد اين قابليت را پيدا مي کند. لذا آن عدم تعلق تکليف در حال صباوت زائل شد و بعد از بلوغ اگر بنا به عدم تکليف باشد بايد تعبدي و شرعي باشد نه از باب استصحاب عقلي.


مرحوم خوئي در صفحه 264 جلد سوم دراسات به اين بيان استاد خود اشکال مي کند و مي گويد صبي دو قسم دارد. يا غير مميز است عدم تعلق تکليف به او از باب لاحرجيت عقلي است. اما اگر صبي مميز شد به حکم عقل قابليت تعلق تکليف را دارد. در صبي مميز عدم تکليف حکم شرعي امتناني است. رفع القلم عن الصبي مي گويد شارع مي توانست به صبي مميز تکليف را متوجه کند اما منت گذاشت و اين کار را نکرد.لذا استصحاب شکل مي گيرد.


اشکال سوم: مرحوم خوئي خود در مقام اشکال مي گويد در استصحاب بقاء موضوع شرط است و آن چه مهم است بقاء حالت موضوع است. اما اگر قيدي مقوم موضوع بود و منتفي شد ديگر استصحاب حکم جاري نمي شود. مرحوم خوئي مي فرمايد در ما نحن فيه موضوع عدم تعلق تکليف صبي بود و صباوت مقوم موضوع است. اثبات حکم صبي با استصحاب براي بالغ قياس است نه استصحاب. حتي اگر شک کنيم که آيا قيد صباوت مقوم موضوع است يا از حالات است باز هم استصحاب جاري نيست چون در استصحاب بايد بقاأ موضوع را استصحاب کنيم.

درس خارج اصول 11

درس خارج فقه 9

درس خارج اصول 10

درس خارج فقه 8

درس خارج فقه 7

درس خارج اصول 9

پاي درس ولايت 2

استصحاب ,مي ,تکليف ,عدم ,صبي ,موضوع ,تعلق تکليف ,تکليف را ,مي کند ,از بلوغ ,استحقاق عقاب

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

وبلاگ شیشه رنگی جدید farhangianek91 websazehk پایگاه اطلاع رسانی heyvafamily اخبار جامع تخصصی سئو حرفه ای گروه آموزشی هنرهای تجسمی دفتر پیشخوان پردیس یاسوج موزيک بلاکربلاگ